סדנה - שחרור וחיזוק חגורת כתפיים

 

חגורת הכתפיים – סדנה מעשית

741719459_iStock_WeightofWorld_xlarge 

 ביטויים שגורים רבים נולדו מתוך התבוננות והבנת יחסי הגומלין של גוף/נפש:

"כְּעֹל עַל הַצַּוָּאר"
"נושא את העולם על כתפיו"
"אֶבֶן-רֵיחַייִם עַל צַוָּארוֹ"
"כתף קרה"

ביטויים אלו רומזים לאמת עמוקה יותר והיא, שמְתַח (במקרה זה בכתפיים) אינו רק מצב פיזי אלא מופע חיצוני להִתרחשות מורכבת יותר.

 סקירה כללית:

ניתן לחלק את הגוף לארבע צירי רוחב ראשיים, אשר מקיימים יחסי גומלין ומושפעים זה מזה: כתפיים, אגן, ברכיים וקרסוליים. כאשר קיים חוסר איזון בציר אחד, הצירים האחרים בהכרח מושפעים על מנת ליצור פיצוי (compensation).

פיצוייםפיצויים –  compensations

הציר העליון, ציר חגורת הכתפיים, שבו נתמקד בסדנה זו, משתרע ומשפיע על האזור שתחילתו בקודקוד הראש, נמשך אל הצוואר, יורד אל השכמות מאחור ובית החזה מלפנים ומגיע אל אזור המתניים שם הוא מתחבר לציר הרוחב השני, ציר האגן.

איברים פנימיים חשובים ביותר נמצאים בתחומו של ציר חגורת הכתפיים, כגון: הלב, ריאות, כליות, מערכת העיכול ועוד. צירי דם מרכזיים מושפעים בתפקודם ממצב המתח-שחרור בו נתון ציר הכתפיים-בית החזה. ברובד הראשון ניתן לראות את השפעתו הישירה על צירֵי הדם העולים ויורדים אל אזור הראש.

אחת הבעיות הנפוצות שאנו מזהים בחברה המודרנית הינה עודף מתח המוחזק ולכוד באזור ציר הכתפיים-בית החזה, הסיבות למתח זה מגוונות ומעורבות בהן סיבות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות כאחד.

ההשפעות הנובעות ממצב מתח מתמשך זה רבות, והן ניכרות בְּאספקטים שונים של חיי היום יום של הפרט. לא תמיד אנחנו יודעים לקשר בין התופעה לגורם ועקב כך לעיתים אנו מוצאים את עצמנו בחיפוש אחר פתרונות במקום הלא נכון.

עקרון היסוד בצ'י קונג אומר "לאן שתשומת הלב מופנית – הצ'י חייב לעקוב". כך שתשומת לב והתייחסות אכפתית תתחיל מסע של גילוי וכתוצאה מכך האנרגיה ככוח מחזק ומרפא, תתחיל לנוע אל המקום בו היא נחוצה.

מנקודת המבט של הפילאטיס אנו פוגשים בגישה שמאפשרת חיזוק יסודי של הרקמות, השרירים, הגידים, המפרקים ועמוד השידרה.

הפילאטיס מאופיין בהכוונת המתרגל למצב הולך ומעמיק של שחרור ובו זמנית הגדלת טווחי התנועה במפרקים, החזרת הגמישות לשרירים, הגידים והרקמות העמוקות, ובכך השגת מובליות בדגש על פונקציונליות, חיזוק ושחרור.

תרגילי הפילאטיס מייצרים מרכז עָצְמָה הנובע מהשרירים העמוקים ומשפיע על רקמת המעטפת (פאשייה), מצב זה מאפשר למצבים דלקתיים, שהם חלק מתופעת הכאב, לעבור תהליך של הרפייה והחלמה.

תרגילי הפילאטיס מיועדים להשגת האפשרות לבצע מטלות יום יומיות במינימום מאמץ וביעילות מירבית.

בהקשר זה של סדנה לחגורת הכתפיים-שכמות, אנו פוגשים סיטואציות רבות ביום יום בהן מעורב אזור זה באופן דומיננטי. היכולת לגייס באופן מדוייק ומכוון את השרירים הנחוצים לביצוע המטלה ובמקביל שחרור ותנועתיות במפרקים, מונע היווצרותן של בעיות. העומסים מחולקים בצורה מאוזנת והגוף ניגש לביצועה של מטלה בתמיכת כל חלקי הגוף.

הדגש המרכזי בסדנה זו יינתן להתנסות בְּאוֹפָנִים שונים של שחרור, הנעה וחיזוק של חגורת הכתפיים-שכמות.

על ידי שימוש עקבי ורצוף בכלים אלו המתרגל מתחיל ליצור, בכוחות עצמו, מומנטום בכיוון הרצוי.

נקודת המבט של צ'י קונג:

הצ'י קונג ניגש לפתרון הבעיה של מתח וחסימה בכמה מישורים בו-זמנית.

המישור הראשון נמצא ברובד הפיזיולוגי, מצד אחד הצ'י קונג מציע סדרות תרגילים שבין השאר מיועדים לשחרור והרפיית המתח באזור חגורת הכתפיים והמרחב המקיף אותן: כתפיים, צוואר, שכמות, בית החזה, חוליות הגב העליונות, עד מפרקי הירכיים, ומביא לזרימה חלקה של הצ'י, הדם, החמצן ותשומת הלב במרחב זה.

תנועה זו של הצ'י מחזקת את פלג הגוף התחתון, ומחדשת את הקשר והמגע של כפות הרגליים לקרקע. כתוצאה מכך נוצר בפלג הגוף התחתון דבר שניתן לכנותו כ" כוח מגנטי טִבעי" אשר מושך מטה את המתח האגור בחגורת הכתפיים/שכמות. ככל שחלקו התחתון של הגוף הולך ומתחזק באופן נכון ומאוזן, חלקו העליון של הגוף יכול לאפשר למצב של הרפיה להתרחש, נוצרת תמיכה מלמטה והחלק העליון יכול To Let Go.
שחרור אינו מצב אקטיבי במובן לו אנחנו רגילים ("אני אעשה שחרור") אלא הוא אקטיבי בכך שאנו מאפשרים לו להתרחש, כלומר אני אקטיבי באי-מניעתו וזו נקודה שמאוד חשוב להבין והיא אחת הנקודות המבדילות בין הגישה המערבית לזו המגיעה מהמזרח.

המישור השני שהצ'י קונג עושה בו שימוש בשלב ראשוני זה של התרגול מורכב משלושה רכיבים התופסים מקום מרכזי בעת התירגול.
•  הרכיב הראשון הינו תשומת לב או הַכְוָנָה מחשבתית או תמונה מחשבתית. מוטיב זה נקרא יי-ניין (החזקת תמונה מחשבתית בראש).
•  הרכיב השני הינו מגע והיכרות עדינה ללא התערבות וללא הכוונה – עם הנשימה.
הנשימה היא אלמנט החודר ומחלחל בכל הגוף וכשהיא נעה בחופשיות היא מעבירה ומשנעת אנרגיה, דם, חמצן ורכיבי חיים נחוצים ממקום למקום ברחבי הגוף.
שימוש מודע ומכוון בתכונה זו של הנשימה יכול לדוגמא לאפשר הובלה מכוונת ומודעת של מצב מתח ממקום אחד על פני הגוף למקום אחר וממקום חדש זה לאפשר לו להתפוגג אל המרחב שמסביב.
בעזרת הַכַּוונה, תשומת הלב והדמיון, ניתן להשתמש בנשימה באין-סוף דרכים בתנאי אחד, שכל זה נעשה בטבעיות, בחופשיות וללא מאמץ.
•  הרכיב השלישי החשוב בו עושה הצ'י קונג שימוש בהתייחסותו למתח הקיים בגוף הוא על ידי יצירת פרקי זמן מכוונים של רגיעה לנפש.
אנחנו מכנים פרקי זמן אלו מדיטציה.
המאפיין את פרקי זמן אלו (היכולים להתחיל בדקות בודדות ואינם דורשים הכנה מוקדמת או תנאים מיוחדים) זה שהתנועה החיצונית של הגוף דוממת באופן יחסי למצב המוכר הרגיל ועם זאת לא גולשת למצב שינה.

על ידי שימוש בשלושת רכיבים אלו במקביל ובהנחייתו של מדריך צ'י קונג מוסמך, מתחים שונים מתחילים להתפוגג. ניתן לדמות זאת לבגד העובר תהליך של גיהוץ, המיישר בעדינות את הקמטים, מרווח את הבד ומאפשר לו להתחדש.

נקודת המבט של פילאטיס:

מנקודת המבט של הפילאטיס אנו פוגשים בגישה שמאפשרת חיזוק יסודי של הרקמות, השרירים, הגידים, המפרקים ועמוד השידרה.

הפילאטיס מאופיין בהכוונת המתרגל למצב הולך ומעמיק של שחרור ובו זמנית הגדלת טווחי התנועה במפרקים, החזרת הגמישות לשרירים, הגידים והרקמות העמוקות, ובכך השגת מוביליות בדגש על פונקציונליות, חיזוק ושחרור.

תרגילי הפילאטיס מייצרים מרכז עָצְמָה הנובע מהשרירים העמוקים ומשפיע על רקמת המעטפת (פאשייה), מצב זה מאפשר למצבים דלקתיים, שהם חלק מתופעת הכאב, לעבור תהליך של הרפייה והחלמה.

הפילאטיס הנלמד במסגרת "מרכז יסודות" בירושלים משולב במגע בגוף המתרגל, מגע זה עוזר למתרגל לכוון את תשומת ליבו מחד ומאידך גיסא מהווה אלמנט טיפולי, מעורר ומכניס לפעולה כוחות ריפוי הקיימים במתרגל.

תרגילי הפילאטיס מיועדים להשגת האפשרות לבצע מטלות יום יומיות במינימום מאמץ וביעילות מרבית.

בהקשר זה של סדנה לחגורת הכתפיים-שכמות, אנו פוגשים סיטואציות רבות ביום יום בהן מעורב אזור זה באופן דומיננטי. היכולת לגייס באופן מדויק ומכוון את השרירים הנחוצים לביצוע המטלה ובמקביל שחרור ותנועתיות במפרקים, מונע היווצרותן של בעיות. העומסים מחולקים בצורה מאוזנת והגוף ניגש לביצועה של מטלה בתמיכת כל חלקי הגוף.

הדגש המרכזי בסדנה זו יינתן להתנסות בְּאוֹפָנִים שונים של שחרור, הנעה וחיזוק של חגורת הכתפיים-שכמות.

אנחנו מכירים בכך שאין פתרון של "זבנג" וגמרנו ומדובר בתהליך. הסדנה מיועדת לאפשר טעימה ועם זאת מיועדת גם לספק מספר כלים פשוטים, היכולים להשתלב בקלות ביום יום.

על ידי שימוש עקבי ורצוף בכלים אלו המתרגל מתחיל ליצור, בכוחות עצמו, מומנטום בכיוון הרצוי.

תודה על השתתפותכם.

איריס ורפאל בר לב, ©ESIM – פלאטיס וצ'י קונג בירושלים.

חזרה למעלה