"Patience and persistence are vital qualities in the ultimate successful accomplishment of any worthwhile endeavor". Joseph Pilates

סדנה - תרגיל המאה - בחינה מחודשת

hundredtop 3

מזרח פוגש מערב – צ'י קונג פוגש פילאטיס
סדנת המאה – The Hundred

תרגיל המאה – בחינה מחודשת ויישום דרך פילאטיס וצ'י קונג – גישות משלימות.
סדנה זו מתמקדת בחקירה לְעומק תרגיל המאה (The Hundred).
נִלְמַד אֹפנֵי ביצוע בְּרמות שונות של אינטגרציה: נשימה, הפעלה ושחרור שרירים, תנועתיות וקיבוע.

תרגיל המאה נחשב לתרגיל הדגל של שיטת הפילאטיס. ג'וזף פילאטיס היה פותח בו כל שיעור ואף הציג אותו ראשון ברשימת התרגילים בספרו "Return to life through contrology".

ג'וזף פילאטיס טען כי תרגיל זה מלבד היותו תרגיל המחזק את שרירי הבטן גם ממריץ את מחזור הדם ומנקה את הריאות. בספרו הוא כותב כי אנשים רבים נושמים נשימה שטחית דבר שגורם להצטברות חיידקים בדופן הריאות ותרגיל המאה מסייע לניקוי הריאות מאותם חיידקים.

תרגיל המאה – פירוט:
המאה מהווה חלק מהותי בחימום הגוף והכנתו לתרגילי הפילאטיס והוא משיג מטרה זו בכמה אופנים:

•  מעורר ומרחיב את הנשימה
•  אוסף ומחזק את שרירי הליבה = השרירים המייצבים העמוקים
•  מרחיב את בית החזה
•  מאריך את עמוד השדרה
•  ממריץ את פעילות הלב
•  מאיץ את מחזור הדם

בצורתו המקורית, שכמעט ואינה מבוצעת כיום – המאה נחשב לתרגיל מאתגר ביותר.
גרסה מקורית זו תשמש אותנו כנקודת ההתייחסות ללימוד המאה. (במהלך הסדנה תתבצע הדגמה של הגרסה המקורית).
עקרונות הייסוד הנלמדים דרכו הינם מהותיים להבנת הפילאטיס בכללותו.
מורכבותו של המאה מאפשרת למתאמן לרכוש יכולות של הפניית תשומת הלב למספר מוקדים והתרחשויות בו זמנית.

 במהלך הסדנה תרגיל המאה מבוצע בְּגִרסה המותאמת ליכולתו הנוכחית של המתאמן.

ביצוע תרגיל המאה

תרגיל המאה מבוצע בשכיבה על הגב, הראש והכתפיים מורמים מעט, הרגליים צמודות זו לזו וישרות באוויר (ככל שהרגליים קרובות יותר לקרקע, כך התרגיל קשה יותר לביצוע). הזרועות- נעות מעלה ומטה בתנועות פמפום קטנות. שאר הגוף נותר יציב. הבטן אסופה ומלוכדת. שאיפה ונשיפה מלאים.

המאה הוא תרגיל מאתגר ודורש:

א) רכישת מסוגלות הנרכשת באופן בדרגתי, דרך לימוד ה-fundamentals של הפילאטיס.

ב) חיזוק כללי של הגוף על מנת להיות מסוגל למרכז את כל העוצמה בעת ביצוע תרגיל המאה.

ג) קואורדינציה וסִנכרון של מספר מרכיבים בו זמנית. מנחי הגוף, ערנות, ריכוז, מרכז, שליטה מדויקת, תנועה זורמת, כיווני אנרגיה, ונשימה מלאה.

המאה נקרא כך מאחר ומבוצעים בו 10 מחזורים של: 5 פימפומים בנשיפה / 5 פימפומים בשאיפה.   (5+5)X 10 = סה"כ 100 פעמים. ג'וזף פילאטיס הורה לתלמידיו לא לעבור יותר מכמות זו.

בסדנה זו נחקור יחד את האפשרות המופלאה של עקרונות הצ'י קונג למנף את "המאה" למצב בו כל הגוף עובד בהרמוניה ומתוך מקום של עוצמה, כך שכל מרכיבי התרגיל מתאחדים לשלמות הומוגנית אחת.

 בתרגיל "המאה" אנו פוגשים באינטראקציה מיוחדת במינה בין הפילאטיס לצ'י קונג.

מאפייני תרגול הצ'י קונג, הכוללים התרחשות בו זמנית של כל חלקי הגוף ותנועה אנרגטית מקיפה וחובקת, מאפשרים יצירת בסיס רחב ויציב למפגש עמוק יותר עם תרגיל "המאה".

הצ'י קונג לוקח את החיזוק הנובע מתרגילי הפילאטיס ומרחיב אותם לכדי התרחשות מקפת. ניתן לדמות זאת לזכוכית מגדלת הממרכזת מִסְפַּר קרני אור נפרדות לכדי קרן אחת מרוכזת ועוצמתית.

האלמנטים הייחודים בתִרגול הצ'י קונג מאפשרים למתרגל לרתום רכיבים שונים, פיזיים ומנטליים, לאחדות אחת על מנת להשיג תוצאה מבוקשת. בתרגיל "המאה" אנו נפגשים בדוגמא בולטת לאפשרויות הגלומות בחיבור עוצמתי זה.
שרירים, שלד, כוונה, שימוש בדימויים, נשימה, מנח, מרחב, כיוונים, מרכז והתפשטות ועוד. כולם נוטלים חלק בו זמנית.

איריס ורפאל בר לב, ©ESIM – פלאטיס וצ'י קונג בירושלים.

חזרה למעלה