איך הגעתי לחינוך לתנועה סומטית

מאמר מאת איריס בר לב:

איך הגעתי ל"חינוך סומטי לתנועה" ומה זה "Hanna Somatic Movement"?

לאחר שנים בתחום החינוך-הגופני ופילאטיס-שיקומי, התחילה להציק לי השאלה לגבי שורש החזרה של כאבים בגופנו, ולמה אם כבר נפטרנו מכאב אחד מופיע תחתיו אחר?
ומדוע ישנם ליקויי יציבה (סקוליוזיס, כתף אחת גבוהה, אגן מסובב, גו כפוף… וכדומה)

השאלות הטרידו את מנוחתי לאחר שהופיע אצלי דלקת עיקשת בגב תחתון וירך ולא עזבה אותי למרות כל שיטות התנועה והטיפול שניסיתי, כולל כדורים אנטי-דלקתיים. בהדרגה ובהיעדר פיתרון ותשובה ברורה, הרגשתי שאני מתחילה להיות מוגבלת יותר בתנועה שלי, זהירה יותר. מדי פעם נדמה היה שיש הקלה אך כעבור מספר ימים שוב הייתי נתונה באותו כאב.

הבנתי שאני עושה משהו עם גופי שמחזיר את הבעיה, ולא ידעתי מה הוא הדבר שאני עושה. תהיתי אם העובדה שהאגן שלי מסובב משפיע על חוסר היכולת של הדלקת לעבור לבד (בעזרת תהליכי ההחלמה הטבעיים של הגוף).

חיפשתי פתרון עמוק ושורשי, ובחיפושיי הגעתי לספרו המרתק של תומס האנה:
Thomas Hanna – Somatics; Reawakening The Mind's Control Of Movement, Flexibility, And Health

קראתי אותו בשקיקה, ומשם הגעתי לספרה הנהדר והמעשי של מרתה פיטרסון:
Move Without Pain – Martha Peterson

התחלתי לתרגל עם הספר והדי-וי-די, וההקלה והמרפא הגיעו במהירות שהפתיע אותי כל כך, שהבנתי שעליתי על מטמון זהב.
הדלקת העיקשת חלפה לגמרי בחלוף שבועיים, וכעבור זמן מה הבחנתי להפתעתי שהאגן שלי סימטרי לראשונה מאז גיל 18 (הגיל בו התחלתי לסבול מכאבי גב ואובחנתי שיש לי סקוליוזיס – עקמת בעמוד-שדרה)

אז…

נסעתי ללמוד אצל מרתה פיטרסון תרגול-סומטי ביורק אנגליה, קיבלתי הכשר לְלַמֵּד את השיטה, והיום אני לומדת מסלול קליני תלת-שנתי למטפלים – Clinical hand-on sessions, להתייחסות ספציפית והדרכה אישית.

ברגע שהבנתי מה אני עושה שגרם לדלקת לחזור ולהציק, הבנתי גם מה אני יכולה וצריכה לעשות על מנת שלא תחזור!

וכפי שהאנה היטיב לנסח:
"If you can sense it and feel it, you can change it"

בשתי מילים: מהי תנועה סומטית?
התרגול הסומטי מציע דרך בטוחה ועמוקה לשחרור טונוס השרירים על ידי תנועה מודעת המשפיעה על מערכת-העצבים ויוצרת דפוס חדש של הסומה (סומה: האופן בו הגוף מוחש ונחווה מבפנים).
זוהי תנועה מודעת שמביאה אותנו לחשיפת המתחים הלא-מודעים ואז מאמנת את הקורטקס-המוטורי-החושי (במוח) להניע את הגוף בדרך חדשה.

היום התרגול הסומטי הוא תחזוקה יומית עבורי, כמו מקלחת.
התרגול של מספר דקות ביום שומר את גופי גמיש, משוחרר לתנועה, ומעל לכל –
חפשי מכאב!
גם לאחר יום עמוס במיוחד של עמידה, הליכה, ישיבה של שעות מול המחשב, או סחיבות ממושכות, תוך מספר דקות אני מחזירה את המערכת העצבית-שרירית שלי לאיזון מוחלט.
זה באמת תרגול עוצמתי מאין כמוהו. ועוצמתו – בפשטותו ובתבונתו.
ותבונתו – היא תבונתנו.

איריס בר לב
0523-484-047

שיעורים קבוצתיים בימים:
שלישי וחמישי ב- 19:30 ,  רביעי 09:00

טיפולים סומטיים (שיעור סומטי קליני)

 

חזרה למעלה