ההיסטוריה של התרגול-הסומטי

מאמר מאת איריס בר לב:

תומס האנה, מייסד השיטה, הגדיר somatics כ:"שדה הלימוד העוסק בתופעת הגוף".
כלומר:  האדם כפי שהוא חווה את עצמו מבפנים.
הוא הגדיר soma כ"גוף/נפש אשר חווה את עצמו מבפנים".

קצת היסטוריה:

פרדריק מתיאס אלכסנדר (1869-1955) – טכניקת אלכסנדר 
אלכסנדר היה האדם הראשון לעשות את מה שידוע היום כסומטיק-יום-יומי.  
הוא היה נואם שייקספירי אשר נהג לעתים קרובות לאבד את קולו לאחר הנאומים.
לאחר שנאמר לו על ידי רופאיו שאין כל ממצא פיזי הגורם לאיבוד הקול, הבין אלכסנדר שהוא זה שעושה דבר מה לעצמו במהלך הנאום ואשר גורם לתופעת איבוד הקול. הוא גילה דרך (התבוננות עצמית במספר מראות) שהוא מכווץ את כל גופו לפני הגייה של עיצורים. 
לאלכסנדר היה הרגל מוגזם של רפלקס-הבהלה – יציבה אשר בה הצוואר במצב לורדוטי, הראש מוטה לפנים ובית-החזה שקוע פנימה. יציבה זו יצרה עיוות של קנה-הנשימה, אשר השפיעה על יכולתו להפיק ולשגר קול. הרי אנחנו זקוקים לאוויר חופשי על מנת להפיק קול!

הניסיון הראשון שלו לתקן את הבעיה היה על ידי מאמץ ליישר את הצוואר (לשנות את המבנה באופן מלאכותי), אבל זה הוכח כחסר ערך כאשר השרירים המעורבים שָׁבוּ וחזרו מיד לתבנית המורגלת.
לאחר מכן הוא החליט לזנוח את הרעיון ליישר את הצוואר, ונתן את דעתו על האלמנטים הלא-מודעים אשר דרכם הוא הפעיל את הראש, הצוואר, בית החזה והכתפיים בכל התנועות הפונקציונליות.

אלכסנדר הגדיר את התהליך הזה "means-whereby". דעתו ותשומת ליבו הועתקה אל מהלך-התנועה, כלומר: לפרק את התנועה למרכיביה, לנוע באיטיות, ולהבחין ולחוש כיצד מרכיבים אלה נעים.
השימוש בטכניקה הזו אפשרה לו לשנות את היציבה שלו.  
זה מוביל אותנו לעקרון חשוב ומרכזי בַּתִּרְגּוּל-הסומטי:
מבנה מכתיב תפקוד!  מבנה מכתיב טונוס שריר!

משה פלדנקרייז (1904-1984) – Functional Integration
משה פלדנקרייז היה מהנדס חשמל וחוקר מדעי של פיזיקה של אנרגיות גבוהות. הוא היה גם הג'ודו-מאסטר הראשון בצרפת. פלדנקרייז התאמן בטכניקת אלכסנדר, וכן בעבודתה של אלסה גינדלר (Elsa Gindler).

מה שגינדלר לימדה, ואלכסנדר הוסיף עליה, היה לימוד דקדקני של מודעות-מרחבית.
צורה פשוטה לבטא את זה יהיה לומר: הדבר שאליו אנו מפנים את תשומת הלב – גדל.
כאשר אנחנו מכוונים תשומת-לב-מודעת פנימה, ומקשיבים לחישה או לרקע-המרחבי של תנועה כל שהיא, איכות התנועה משתפרת!
פלדנקרייז כינה זאת "מודעות-תוך-תנועה" (Awareness Through Movement).
הוא העריך שפותחו על ידו מעל לאלף תרגילי "מודעות-תוך-תנועה".

תרומה נִכְבֶּדֶת שנייה שפלדנקרייז הביא לתחום ה-somatics מכונה "אינטגרציה פונקציונלית" (Functional Integration).  הוא החל להשתמש בידיו עם המטופלים שלו על מנת לספק עבורם מידע-חישתי, דבר שהביא למודעות גוברת של תלמידיו לתבניות ששכנו בתת-המודע שלהם.

דרך מיומנותו בג'ודו, הוא גם הבין שהרבה יותר יעיל ללכת "עם כיוון התקיפה של היריב" מאשר ללכת כנגדו. טכניקה זו, הידועה בשמה "שיקוף-קנטי" (Kinetic Mirroring) והיא פשוטה: אתה הוא זה האחראי שמפעיל את השריר, וכאשר שריר חדל להיות מוחזק הוא משתחרר כאשר איננו נדרש.

שיקוף-קינטי הוא הסיבה שתמיכה לומברית (של הגב התחתון) מכל סוג שהוא מביאה להקלה בכאבי גב תחתון. היא מקרבת בין תחל לאחז.
אך מצב מתמשך כזה יוצר  "שיכחון-חישה-מוטורית"!

משה פלדנקרייז טען גם שהחיפוש אחר תנועה קלה ומהנה במרחב יכולה באופן ניכר להביא לשיפור באיכות החיים, ושתהיה לה השפעה ישירה על התפקוד הקוגניטיבי והרגשי.
"הדבר שאני מחפש הוא מוח גמיש יותר, ולא רק גוף גמיש יותר".
כמו כן הוא כתב באופן נרחב אודות הקשר בין תבניות-תנועה-לקויות לבין מצבי חרדה.

תומס האנה (1928-1990) – Hanna Somatic EducationHSE
תומס האנה היה פילוסוף ששאל את השאלה: מדוע בני אדם אינם חָפְשִׁיִּים?
הוא האמין שלאדם יכולת מלאה לחופש שִׂכְלִי, רוחני, ומוטורי!
דרך תרגול והוראת שיטתו של פלדנקרייז אשר בה התמחה, הבין האנה שיש לאדם אפשרות
להרחיב את יכולת-החישה-העצמית שלו, ועל ידי כך להשיב שליטה על חייו.
עיסוקו בתחום הנוירו-פיזיולוגיה לימד אותו אודות הרפלקסים של המוח ותפקידו של המוח ביצירת תבניות של כיווץ-שרירי-מתמיד.

ב-1976 טבע תומס האנה את הביטוי "somatics" המתייחס לדיסציפלינה של חינוך-מחדש-לתנועה, או בלשון אחרת: החינוך-הסומטי, אשר מעודד טיפוח של מודעות-פנימית לגוף-העצמי.

Hanna Somatic Education פותח על ידי דר' תומס האנה אשר צירף את מומחיותו בפילוסופיה, חינוך גופני ונוירו-פיזיולוגיה, לכדי יצירת שיטת תנועה הוליסטית בה נלמדת האפשרות לכייל מחדש את ההשפעות הכרוניות והמורגלות של דחק (סטרס) על מערכת התנועה והשרירים.
ואת זאת עושה אדם לעצמו! בעצמו!

האנה הוכיח דרך עבודתו הקלינית, שמצבים רבים שהרופאים סברו שבמקורם הם מבניים ופתולוגיים, הם למעשה פונקציונליים במהותם.
ובשעה שאנו מחנכים-מחדש את מערכת-החישה-המוטורית שלנו על מנת לשפר את הקומוניקציה בין המוח שלנו לבין השרירים בגופנו, מבנה השלד-שריר והבריאות שלנו באופן כללי משתפרים לאין שיעור.

אין דרך אחרת לגלות אם יש אמת בדברים – מלבד להתנסות בכך באופן אישי!

על מנת לחוות את השפעתו התרפויטית המידית של התרגול הסומטי – התקשר/י

איריס בר לב
0523-484-047

שיעורים קבוצתיים בימים:
שלישי וחמישי ב- 19:30 ,  רביעי 09:00

סדרה של 6 טיפולים סומטים קלינים

 

חזרה למעלה