כאב כרוני ותרגול סומטי

מאמר מאת איריס בר לב:

       

מהו כאב כרוני? וכיצד להשתחרר ממנו?

כאב איננו מדד מדויק המעיד על בריאות הרקמות!      
כאב הוא מנגנון הגנה שמיוצר על ידי המוח!
באמצעות סיגנל היוצר תחושה לא-נעימה (כאב), המוח, כאשר הוא חש שהגוף שלנו מצוי בסכנה, מורה לנו לשנות את ההתנהגות שלנו – בכדי למנוע פגיעה נוספת, על מנת להתעורר לקבלת עזרה, או על מנת שרקמות שנפגעו יוכלו להחלים.
כאב הוא אות אזהרה מהמוח.
אבל לפעמים הוא מגונן עלינו יתר על המידה ואנו מקבלים אותות אזהרה מיותרים ומסולפים.
העוסקים במדע המוח, שהתפתח רק ב20 השנים האחרונות, מבינים היום שלמערכת העצבים שלנו יש דרכים רבות לייצר אותות אזהרה מיותרים.

בתור דוגמה שתבהיר על מה מדובר נסתכל על הַתְנָיָה קְלָאסִית, מהי וכיצד היא מתהווה.

"הכלב של פבלוב" (כינוי שניתן לסדרת ניסויים מהפכניים שביצע המדען הרוסי איוון פבלוב בכלבים לפני 100 כמאה שנה) הראה שבכל פעם שהציע לכלבים אוכל, צלצל פבלוב בפעמון. כמובן, הכלבים ריירו רק מלראות את האוכל. כך זה נמשך זמן מה. לאחר זמן היה הכלב מותנה לרייר רק מצלצול הפעמון לבדו, ללא קשר למזון.
מנגנון לימוד זה מכונה בשם: "רפלקס מותנה" או "התניה קלאסית".

הַתְנָיָה היא רק אחת הדרכים בהם הגוף שלנו מייצר תחושת כאב. וככל שהזמן עובר ומערכת העצבים מייצרת כאב, כך היא נעשית טובה יותר בהפקת כאב. הגוף למעשה לומד-כאב.
רפלקס-מותנה הוא אחד הביטויים והסיבות הגורמים ל-שיכחון חישה-מוטורית.

איך עובד מנגנון הכאב?
ברקמות הגוף, ישנם נוירונים ספציפיים, אשר בדרך כלל מגיבים רק לגירויים מזיקים, בין אם מכאניים, כימיים או תרמיים (שקשורים בחום). כאשר הם מופעלים, הם שולחים אות אזהרה לחוט השדרה, אשר בתורו יכול לשלוח איתות למוח.
פעילות זו של נוירונים נקראת 'nociception' וזו התרחשות שקוראת כל הזמן.
לאחר שאות אזהרה הגיע למוח, המוח מעבד את סך הנתונים על סמך המידע שהגיע, כולל הכמות העצומה של המידע שכבר מאוחסן! ואם יש לו סיבה לחשוב שהגנה נדרשת, אז הוא מייצר כאב.

אחד הגילויים המדהימים של המדע הוא, שאנו יכולים לחוש כאב ללא כל גירוי פיזי ממשי! (בדיוק כפי שהכלבים של פבלוב ריירו רק לשם צלצול הפעמון).
מחשבות ומקומות עשויים להפעיל את אותות האזהרה. והכאב ירגיש בדיוק אותו הדבר, כאילו התרחשה פגיעה ברקמות.

אז איך נדע מתי מערכת העצבים למדה-כאב?
♣  נחווה כאב מתמשך או חוזר על עצמו, לאחר שכבר עברו שלושה חודשים מזמן מהפגיעה או הטראומה, או ללא כל קשר נראה לעין לאירוע מסוים.
♣  נלך לבדיקות שלא יוכלו לתת אבחנה מדוייקת למקור הכאב.
♣  נלך לבדיקות ולטיפולים שונים שיהוו הקלה, אך זמנית בלבד.
♣  ייתכן שנבחין שהכאב מתפשט או מגיע ללא אזהרה.
♣  שהכאב משתנה עם מצב הרוח, ומטרד או סטרס יכול להעצים אותו.
♣  שפציעות ישנות מתחילות לכאוב שוב.
♣  שיש יותר רגישות לגירויים. וככל שהכאב נמשך יותר זמן, כך גם אלה מתגברים.

הדרך הישנה בה הובן מנגנון הכאב, גורמת לרבים גם היום להאמין שאם הכאב כל כך גרוע, חייבת להיות בעיה ברקמות.
אבל היום כאשר אנחנו מבינים כיצד נוצר כאב-כרוני, אין סיבה ממשית המצדיקה להמשיך לחיות איתו ובצילו. כפי שנאמר: 
The tissue is not the issue.     The pain is in the brain

נשאלת השאלה: מהי הדרך בה אני יכול לטפל במערכת-הכאב של עצמי, על מנת שהכאב הכרוני יעלם?

הגיע הזמן לנקוט בגישה חדשה להתמודדות וצמצום הכאב – והעיקרית בהן מתמקדת בלהכשיר מחדש את מערכת הכאב, דרך התרגול הסומטי:

♦  לגלות האם מערכת הכאב שלי מגוננת עלי בצורה מוגזמת?
♦  לאמן מחדש את מערכת הכאב על מנת שהמוח יגן על גופי באופן המדויק ביותר.
♦  לגלות שבטוח עבורי לנוע.
♦  להשיב לעצמי חיים של תנועה חופשית מכאב, ביטחון, והזדמנות להתחלות חדשות!

זה ניתן, זה אפשרי, וזה באמת זמין לכל אחד.

שיעורי התרגול הסומטי ב"מרכז יסודות", בהנחיית איריס בר לב
מבטיח לכם שחרור מכאבים כרוניים!

אתם לומדים לשוחח ישירות עם המוח שלכם,
על מנת לאפשר לו לשנות את ההוראות שהוא שולח למערכת העצבים, לרקמות ולשרירים לנוח כאשר אינם נחוצים,
וכתוצאה מכך לאתחל מחדש את מערכת הכאב,
ולהשיב לעצמכם חופש תנועתי חדש!

אין דרך אחרת לגלות אם יש אמת בדברים – מלבד להתנסות בכך באופן אישי!

איריס בר לב
0523-484-047

שיעורים קבוצתיים בימים:
שלישי וחמישי ב- 19:30 ,  רביעי 09:00

סדרה של 6 טיפולים סומטים קלינים

עוד על רפלקס-מותנה ממבט של תרגול-סומטי, קרא על שלושת הרפלקסים.

חזרה למעלה