מה ההבדל בין מתיחות לפנדיקולציה

מאמר מאת איריס בר לב:

       

מאז ומתמיד ייעצו לנו למתוח.
למתוח אם השרירים מקוצרים, למתוח לפני או אחרי אימון, למתוח כאשר הגב שלנו כואב.
רובנו למדנו את מה שמכונה "מתיחה סטטית": להחזיק, למתוח ולמשוך, מתוך כוונה לשחרר או להאריך את שריר מקוצר או מכווץ.
אף אני, כמורה מוסמכת למתיחות, לימדתי את תלמידיי להישאר במתיחה סטאטית לפחות דקה, לנשום, ולהבין שכאב הוא חלק בלתי נפרד מהמתיחה אם רוצים להגיע לתוצאות….

עדויות מדעיות חדשות מספרות לנו כי מתיחה סטטית מוערכת יתר על המידה, ואף הוכחה כלא יעילה במניעת פציעות ספורט.

המטרה של מתיחה סטטית היא למשוך שריר עם כוונה לאלץ אותו להאריך ו/או להירגע.
כולנו מכירים את התחושה של משיכת שריר מעבר לרמת הנוחות.

מתיחה סטטית היא פסיבית והיא מעוררת רפלקס-מגן בשרירים כך שלמעשה הם חוזרים לאורכם המקורי. רפלקס זה, המכונה בשם "רפלקס מתיחה", נועד להגן על השרירים שלנו מפני טראומה.

מדוע שרירים מתקצרים ומתכווצים?
המוח ומערכת העצבים המרכזית היא השולטת על השרירים והתנועה. לשרירים אין שליטה משלהם.
הם מגיבים רק לאותות חשמליים המגיעים מהמוח ומערכת העצבים.
כפי שהמוח יכול ללמד אותנו לרכוב על אופניים, ללכת, לרקוד או לשחק בכדור,
המוח גם יכול ללמד את השרירים להישאר מוחזקים ומכווצים עקב תאונה, פציעה, משימות חוזרות ונשנות, או מצב מתמשך של דחק והגנה.
מתח שרירי מצטבר וקבוע, מקשה על השרירים להתכווץ ביעילות ולאחר מכן להירגע לחלוטין.
מצב זה נקרא שיכחון-חישה-מוטורית (SMA): מצב בו שרירים מסוימים שרויים בהתכווצות כרונית מפני שהם כל הזמן "בכוננות על", ולא מסוגלים להירגע לחלוטין.

אם אתה יושב מול המחשב כל היום, השרירים לומדים להישאר מכווצים ומוחזקים בטונוס-שרירי, על מנת להיות מוכנים להחזיק באותו אופן שוב למחרת. כלומר, השרירים שלנו מסתגלים לכל פעולה שאנחנו חוזרים עליה שוב ושוב.  אך הם אינם מקבלים את הפקודה מהמוח – לשחרר!

כלומר: אם המוח, מרכז הפיקוד של השרירים, אינו מעורב פעולת החזרת השריר לאפס טונוס, התוצאה של מתיחה פסיבית תהיה חלקית וזמנית.

אז מה לעשות במקום למתוח?
ישנה תנועה פשוטה שכל היונקים עושים מימי קדם, והיא נקראת פנדיקולציה.
זהו הכפתור של הטבע ל"אתחול מחדש", כלומר שחזור תפקוד השריר לאורך מלא. וזה הרבה יותר יעיל ובטוח מאשר מתיחות.

חתול אשר התעורר ממנוחתו, תמיד מקשית את גבו, משליך את בטנו ומתעקל כלפי מטה, מאריך את רגליו, גבו ובטנו לפיהוק מלא. לאחר ה"תרגול" הזה הוא קופץ מן הספה ורץ החוצה.
גם בתור ילדים עשינו בדיוק את זה. היינו מתעוררים, מהדקים בעדינות את הידיים והרגליים כלפי פנים, מרגישים פיהוק מתקרב, ואז מושיטים את זרועותינו מעל לראש. קודם היינו מכווצים את השרירים, ולאחר מכן מאריכים אותם, ואז מרפים לחלוטין, ומרגישים רעננים.

פעולה זו, בדומה לפיהוק, מגדירה מחדש הן את אורך השריר והן את תפקודו ברמת המוח.
זה "מזכיר" לשרירים שלנו שהם לא צריכים להישאר תקועים במצב של כיווץ.
זה "מדליק אור" ומעיר את המערכת המוטורית-חושית ומשפר את התפיסה-המרחבית, אשר מסייעת לנו לחוש את הגוף שלנו בצורה מדויקת יותר, ומתוך כך לנוע באופן מיטבי, תואם, וביעילות מרבית.

כאשר אנו מכווצים שריר חזק, מעט יותר מהאורך הנוכחי שלו, המוח (מרכז הפיקוד של השרירים) מקבל משוב חישתי חזק, אשר מאפשר לו "לרענן" ו"לעדכן" את אורך השריר מחדש.
ואז, המוח יכול להאריך את השריר מעבר לנקודת הקודמת המכווצת, לטווח חדש ומשוחרר יותר.
התוצאה היא שריר רגוע ושליטה גדולה יותר על אורכו.

ניסוי פשוט:
בפעם הבאה שאתה רוצה למתוח, נסה קודם לכווץ מעט את השריר ולאחר מכן לאט להאריך אותו. ואז הירגע לחלוטין.
שים לב להבדל לא רק בתחושה ובשליטה על השריר, אלא גם לטווח התנועה שנוצר במִפְרָק.

לסיכום, שלוש נקודות חשובות  להבנה:
♥  השרירים לומדים להיות במצב של כוננות ובאורך מסוים, על ידי המוח!

כלומר, רק על ידי שינוי ברמת המוח נוכל לשחרר ו"להאריך" שריר.

♥  שריר לומד להיות מכווץ מתוך תבנית תנועתית חוזרת,
כלומר רק על ידי תנועה מודעת, נוכל להשיב אותו למצבו הרפוי!

♥  שריר לומד להיות מכווץ ברמה הלא-מודעת,
כלומר רק על ידי השבת המודעות-חישה נוכל להרפות ולהאריך אותו.

החינוך הסומטי לתנועה משתמש בטכניקת הפנדיקולציה על מנת ללמד ולהגדיר מחדש את אורך שריר.
תרגילים סומטיים, שהם דפוסי תנועה עדינים וקלים המשלבים פנדיקולציה, מאמנים מחדש את המוח ואת השרירים "לזכור" כיצד לנוע ביתר קלות וללא מאמץ. ולפיכך ביעילות.

להיזכר כיצד להתכופף, להתפתל, ולהתארך ללא כאב, מהווה קפיצת מדרגה לקראת שמירה על גמישות, שליטה, איזון ותיאום, לכל החיים.

תרגילים אלה, קלים ועדינים, אם נעשים מדי יום, משנים את הגוף, את אורך השרירים, ואת היכולת לנוע ולנוח. ללא כאב.

איריס בר לב
0523-484-047

שיעורים קבוצתיים בימים:
שלישי וחמישי ב- 19:30 ,  רביעי 09:00

שיעור סומטי קליני – (טיפול סומטי)

חזרה למעלה